Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Het gecompliceerde debuut van Pedrozo & Piriz

Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

De man achter Pedrozo & Piriz is Adrian Pedrozo. De naam Piriz is die van zijn moeder. Het horloge met Art Deco-architectuur en een dubbele tourbillon heet PP01. Het is het gecompliceerde debuut van een voormalig journalist die zijn horlogehart volgde.Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Studie van architect Hugh Ferriss

Nu eens geen bereikbaar sporthorloge dat via Kickstarter op de wereld wordt losgelaten. Nee, Adrian Pedrozo richtte het merk Pedrozo & Piriz op en debuteert nu met een opmerkelijk horloge met Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon. Laten we dan ook maar meteen de prijs noemen, die bedraagt zo’n 150.000 Zwitserse franken. Pedrozo & Piriz gaat dus meteen hoog in de boom zitten. Een riskant debuut, maar ook moedig. Moedig omdat het horloge rechthoekig is én gecompliceerd én een haute horlogerie-prijs heeft. Van de PP01, want zo heet het horloge, worden 25 stuks gebouwd. Wat kunnen 25 aspirant-kopers met lef en een diepe buidel verwachten van de PP01?

Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Welnu, de PP01 heeft een hoekige kast die is gemaakt van titanium en roségoud. De vormgeving is geïnspireerd door de architectuur uit de jaren ’30 die in New York tot zeer bijzondere skyscrapers leidde. De architecten Hugh Ferriss en Raymond Hood worden door Pedrozo zeer bewonderd. En hun vormtaal wilde hij vangen in een horlogekast. Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Dat is goed gelukt. Want door de twee kleuren, maar vooral de vele hoeken en details oogt de PP01 als een Art Deco-ontwerp. Heel even bekroop ons een Girard-Perregaux Vintage 1945-gevoel. En daarna een kortstondige gedachte aan Ateliers deMonaco. Maar dat zakte al snel weer weg. De PP01 Het resultaat is de PP01, een horloge met dubbele vliegende tourbillon in een architecturale tweekleurige, rechthoekige kast.

Als een wolkenkrabberArt Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Niet rond, maar rechthoekig. Gedurfd. Moeilijk om het grote publiek te veroveren. Maar met slechts 25 stuks voor de verkoop is dat probleem niet bestaand. De 41,5 mm x 46,9 mm van titanium en roségoud heeft een getrapte constructie. Het saffierglas wordt aan de bovenkant omlijst door getrapte flanken en twee dwarsbalken verlengd met hoekige nokken. Net als een wolkenkrabber. En dus precies zoals Pedrozo het voor ogen had. De meeste oppervlakken zijn gepolijst. De achterzijde onthult een gesatineerd oppervlak en een klein zichtvenster. Hierachter doet het gecompliceerde uurwerk met dubbele tourbillon zijn werk.

Uurwerk uit een gehuchtArt Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Aan de voorzijde zijn de hoogtepunten van het uurwerk te zien. Hoogtepunten, want we kijken naar twee vliegende tourbillons. Het met de hand op te wonden uurwerk werd ontwikkeld en geproduceerd in samenwerking met Le Cercle des Horlogers, een fabrikant gevestigd in Les Hauts-Geneveys. Zoek op de kaart naar een dorp met 826 inwoners dat tussen Neuchâtel en La Chaux-de-Fonds in ligt; een gehucht dus meer. Een plaatsje dat helemaal niets met de grootsteedse architectuur van de kast heeft te maken. Het tikgetal bedraagt 21.600 trillingen per uur. En een differentiaalmechanisme middelt de twee snelheden van de twee tourbillons. In het onderste deel van de zwart gelakte wijzerplaat met gouden markeringen en opengewerkte wijzers, zijn de twee ‘wervelwinden’ te zien.Art Deco-architectuur en een dubbele vliegende tourbillon

Ontkoppelen en slippen

Het uurwerk met tourbillons die enkel aan de onderzijde met het uurwerk zijn bevestigd – vandaar dat ze ‘vliegend’ zijn – heeft een gangreserve van 72 uur. Twee veertonnen zijn de drijvende kracht. Tijdens de laatste twee uur van de energie stelt een ontkoppelingsmechanisme in het differentieel één van de twee tourbillons buiten werking. Aangezien er geen gangreserve-aanduiding aanwezig is, moet de drager wanneer hij één gestopte tourbillon ontdekt aan de kroon draaien. En bij het opdraaien van de veer voorkomt een slipmechanisme dat de hoofdveer overbelast raakt of zelfs breekt. De oplage en de prijs van de Art Deco-architectuur en de vliegende tourbillon hebben we al vermeld. Tenslotte een filmpje dan maar.

 

Voor meer informatie: www.pedrozoandpiriz.com