2019 was een succesvol jaar voor Bovet. Zo won de Grand Récital Tourbillon de begeerde GPHG’s Aiguille d’Or. Reden dus om de toekomst met zelfvertrouwen tegemoet te treden. Bovet 1822 tikt 2020 af met een trio karakteristiek gecomponeerde complicaties.
Tourbillon Récital 26 Brainstorm Chapter One
De Tourbillon Récital 22 Tourbillon viel al in de prijzen. En dus vond Mr. Raffy, de eigenzinnige eigenaar van Bovet, het een goed idee een nieuwe exclusieve editie van slechts tien varianten van deze Récital te introduceren. De nieuwe Tourbillon Récital 26 Brainstorm Chapter One is een uitzonderlijke editie die toont dat de schuine kast zoals het schrijfblad van een oud bureau, in allerlei varianten tot de verbeelding spreekt. We namen die kast al onder de loep toen we de Récital 27 op Horloge.info introduceerden.
Voor de nieuweling is rood kwarts gebruikt om op te vallen. En dat doet het zonder twijfel. Wie verder kijkt ziet de vele dimensies en de transparantie van het delicaat afgewerkte, fraaie en gecompliceerde uurwerk.
Fleurier 19Thirty Fleurisanne
De 19Thirty-collectie is geïnspireerd door de laatste zakhorloges gemaakt door het Bovet. Dit jaar toont de collectie de toewijding aan de decoratieve kunst. En dat het door een variant met zogeheten Fleurisanne-gravure te presenteren. De gravures zijn te zien op de wijzerplaten die de uren en minuten aanduiden op 12 uur en de kleinere wijzerplaat voor de seconden daaronder. Samen vormen de wijzerplaten het getal 8, een gelukssymbool in de Chinese cultuur. Voor een extra decoratief element is de gravure gelakt. Bijvoorbeeld in blauw. Maar eigenlijk is iedere door de klant gewenste kleur mogelijk.
De kast van de 19Thirty met 42 mm x 9 mm en ligt dus tamelijk laag op de pols. In de kast zorgt een uurwerk met zevendaagse gangreserve voor de tijdweergave.
Récital 29
De schuine kast als een antiek bureau om aan te schrijven heeft in de afgelopen drie jaar naam gemaakt. Zo won de Bovet in 2018 de hoofdprijs van de Grand Prix d’Horlogerie de Genève, de “Aiguille d’Or”, met de Récital 22 Grand Récital. Geen misselijke onderscheiding en uiterst indrukwekkend in een wereld waar ook de traditionele giganten als Patek Philippe, Audemars Piguet en Vacheron Constantin actief zijn. De eigenzinnige compositie van de Récital toont bestaande complicaties op een eigenzinnige manier.
Deze Récital 29 laat ook zien hoe belangrijk de kast is voor het beeld. Zie de kast als een podium. Een gewone stalen, ronde kast zonder poespas is een aardappelkistje. De kast van de Récital is als het podium van Het Concertgebouw. En je weet, “alles klinkt mooier in Het Concertgebouw”. De Récital 29 is de eerste stalen variant. Een nieuwe ontworpen uurwerk toont de uren en minuten op een wijzer op 12 uur. En de maanfase op 6 uur creëert balans. Tenslotte geeft op 8 uur de schommelende balans de maat van dit/deze Récital aan.
Voor meer informatie over de Bovet-nouveautés: www.bovet.com