Er zijn veel horloges met een designtechnisch diepere gedachte, maar zelden is die gedachte ook direct zo goed zichtbaar. Volgens Thierry Oulevay, president van Jean Dunand, heeft het merk de Palace ontworpen met als belangrijkste inspiratiebron de culturele en sociale transformatie van de Westerse beschaving in de jaren 1880 tot 1930. Een tijd waarin industrialisatie en mechaniek domineerde, en mankracht, stoom en durf bereikte wat tegenwoordig door computers wordt gedaan.
Toen Thierry Oulevay tijdens een gesprek het horloge aan Horloge.info onthulde en overhandigde, viel er even een stilte. Er schoten allerlei beelden door het hoofd, van onder meer de Eiffeltoren, het Empire State Building (in aanbouw), oude Parijse metrostations, en machines en fabrieken uit de 19e eeuw. Toen we Oulevay onze eerste indrukken vertelde, opende hij met een glimlach de persmap. Met daarin foto?s van de Eiffeltoren, Charlie Chaplin in de film Modern Times, de kale constructie van een wolkenkrabber en een foto van de machinehal van de Wereld Expo van 1899 in Parijs.
Die beelden komen prachtig terug in het uurwerk, waarvan het opwindingsmechanisme via een ouderwetse (snek-) ketting wordt aangedreven. Tussen de bruggen en tandwielen aan de onderkant van het uurwerk zou men haast verwachten Charlie Chaplin met een moersleutel aan te treffen. De platen van het uurwerk worden van elkaar gescheiden door minuscule pilaren, die te zien zijn door de vensters aan de zijkanten van de kast (gemaakt uit een combinatie van titanium en naar keuze rood of wit goud), welke doen denken aan de basis van de Eiffeltoren.
De extra functies van het horloge (buiten de technisch knappe 60 minuten chronograaf via een enkele drukker en 60 seconden tourbillon) zijn ook bijzonder fraai vormgegeven. De tweede tijdzone en gangreserve worden lineair via een schaal aangeduid. En waar de gangreserve (gelijkend een lift) alleen naar boven en beneden gaat, schiet de pijl van de tweede (24 uurs) tijdzone na 12 uur ?s middags naar boven, waarbij deze zich 180 graden draait, om de schaal in neerwaartse gang voor de volgende 12 uur te vervolgen. De open wijzerplaatzijde van het horloge is verder zo complex en rijk aan details dat dit horloge iedere keer dat het wordt bekeken iets nieuws lijkt te onthullen.
Aan het indrukwekkende horloge hangt ook een indrukwekkend prijskaartje: CHF 410.000,-. En dat is nog zonder belasting. Veel geld, maar of het duur is? We kunnen u alleen maar aanraden eens contact op te nemen met het merk, om het horloge in het echt te gaan bekijken. Want de foto?s die we u kunnen laten zien doen het horloge helaas geen eer aan.