Chopard L.U.C vat op ideale wijze de kernwaarden van het merk. Een mix van technische prestaties, esthetische verfijning en het omarmen van manufacture uurwerken. Het schoolvoorbeeld zie je hier met de L.U.C 1860 in Lucent Steel. We duiken dieper in de wereld van L.U.C, met Chopard’s Grand Complications Watchmaker Christophe.

De namen Chopard en L.U.C staan niet alleen synoniem voor kwaliteit, maar ook voor elkaar. De eerste is het Zwitserse horloge- en juwelenmerk dat over de hele wereld bekend is. Die laatste zijn de initialen van de oprichter, Louis-Ulysse Chopard.

Chopard richtte het gelijknamige merk in 1860 op in het kleine dorpje Sonvillier. In 1996 werden zijn initialen gebruikt voor een reeks Chopard-uurwerken. Dat jaar opende het merk, onder leiding co-president Karl-Friedrich Scheufele, zijn eigen manufacture in de stad Fleurier in Neuchâtel. De L.U.C-kalibers waren de juwelen in de horlogekroon van Chopard; nauwkeurige, fijn vervaardigde en esthetisch mooie stukken uurwerktechniek die moesten passen bij het nieuwste innovatieve hoofdstuk van het merk.

En zo geschiedde, want ruim 25 jaar later belichaamt de L.U.C-serie nog steeds alles wat indrukwekkend is aan Chopard. Zoals de bedrieglijk eenvoudige 1860 die je op deze pagina’s ziet.

De L.U.C 1860 van Chopard is gemodelleerd naar een uitgave uit 1997, maar de zalmkleurige wijzerplaat geeft hem een vintage uitstraling. Gemaakt van goud is dit één van de meest elegante wijzerplaten die we de laatste tijd hebben gezien. Met een geguillocheerd midden, een kleine seconde op ‘zes uur’, witgouden Dauphine uren- en minutenwijzers en aangebrachte chevronmarkeringen. Aan de rand van de wijzerplaat bevindt zich een duidelijk minutenspoor gemarkeerd door twee fijn gegraveerde guillochéringen.

Het is gemaakt volgens de Poinçon de Genève-normen en bevat het ultraslanke kaliber L.U.C 96.40-L. Het windt op via een microrotor, gemaakt van gegraveerd 22-karaats ethisch verkregen goud. Wat zichtbaar is door de saffieren achterzijde van de kast, samen met de minutieuze afwerkingen, zoals de bruggen versierd met Côtes de Genève. Het chronometer-gecertificeerde mechanisme klopt met een tikgetal van 28.800 en biedt een gangreserve van 65 uur.

De kast is van Chopard’s eigen staallegering die ze in 2019 introduceerde: Lucent Steel, wat is gemaakt van 80 procent gerecyclede materialen. Daarnaast is Lucent Steel sterker en glanzender dan normaal staal. Chopard horlogemaker Christophe: “De L.U.C 1860 (€25.700) met zijn zalmkleurige wijzerplaat is een uitzonderlijk uurwerk dat het begin van de L.U.C-collectie markeerde. Dit model vertegenwoordigt een terugkeer naar de oorsprong met een microrotor en een dubbele veerton in een compact uurwerk, slechts 27,40 mm in diameter, wat ons uurwerkvernuft weerspiegelt. Het is een stuk dat erfgoed en innovatie combineert.”

Legitimiteit

De productie in Fleurier was midden jaren negentig de eerste stap van Scheufele in zijn visie om eigen uurwerken te produceren. Het resultaat is een collectie die hoog staat aangeschreven bij zowel horlogeliefhebbers als critici, met als gevolg een keur aan prijzen, zoals de meerdere overwinningen bij de Grand Prix d’Horlogerie de Genève.

Het verhaal begon eerder. Begin jaren negentig was het Scheufele duidelijk geworden dat hij het bedrijf moest omvormen om erkend te worden als een legitieme horlogemaker. Goede fabrikanten die hun eigen kalibers creëerden waren in die tijd nog steeds zeer schaars, waarbij zelfs de beroemdste maisons ter wereld sterk afhankelijk waren van externe uurwerkleveranciers.

Scheufele begreep dat het maken van Chopard tot een echte ‘manufacture’ de enige manier was voor Chopard om echte onafhankelijkheid als horlogemaker te hebben en, in zijn woorden, ‘de meesters van ons eigen lot’ te zijn. En 25 jaar later blijkt zijn opmerkelijke vooruitziendheid te kloppen.

Chopard Grand Complications horlogemaker Christophe voegt toe: “De L.U.C-collectie van Chopard belichaamt uitmuntendheid op het gebied van horlogemaken en toont het uitzonderlijke vakmanschap van het Maison. De erkenning van deze collectie door horlogeliefhebbers is door de jaren heen gestaag toegenomen. Met de reguliere collectie, maar ook door de aanwezigheid van talrijke complicaties, zoals tourbillons, eeuwigdurende kalenders en minute repeaters.”

Dit doordat alles in eigen huis wordt gedaan, in de ware geest van Haute Horlogerie. Van ontwerp en ontwikkeling tot de assemblage.  Als het om de kwaliteitscontrole gaat, vertrouwen ze echter op de objectiviteit van een externe organisatie. Zo zijn uurwerken voor wat betreft precisie gecertificeerd door het COSC, de officiële Zwitserse chronometercontrole. Het tweede externe kwaliteitslabel is het prestigieuze Poinçon de Genève, dat een almaar groeiend deel van de L.U.C-horloges onderscheidt.

Toewijding aan Innovatie

Horlogemaker Christophe startte in 1998 bij Chopard. Hij was daar getuige van een opmerkelijke groei. Zowel bij Chopard als bij hem persoonlijk. “De overgang naar een meer collaboratieve managementstijl bevorderde de communicatie tussen afdelingen. Mijn reis begon als horlogemaker in de after-sales service en leidde er vervolgens toe dat ik trainer werd voor de horlogemakers, voordat ik bij het atelier voor horlogecomplicaties kwam. Deze ervaring leerde mij teamwork en een nog scherper oog voor detail.”

Waar hij in het begin werkte met kaliber 1.96, nu kaliber 96.01-L genoemd. “Het is een Chopard-uurwerk dat iconisch is geworden, met automatisch opwinden, een chronometer certificatie en een gangreserve van 65 uur dankzij de Chopard Twin-technologie. Ik was vooral onder de indruk van het ontwerp van de gouden microrotor en de uitzonderlijke afmetingen van het kaliber, slechts 3.3mm dik, evenals de opmerkelijke kwaliteit van de afwerking van de verschillende componenten.”

Wat volgde voor Christophe was hoogtepunt na hoogtepunt en hij zag Chopard met L.U.C één van de leidende namen in de Zwitserse uurwerkindustrie worden. “Zoals ’s werelds eerste uurwerk met vier veertonnen in 1998; de L.U.C Quattro. De tourbillon met 4 veertonnen; de L.U.C Quattro Tourbillon in 2002. Maar ook de eeuwigdurende kalender met grote datum; de L.U.C Lunar One in 2005 en de daaropvolgende fusie van de chronograaf met de eeuwigdurende kalender. Allemaal voorbeelden van een constante toewijding aan innovatie. Ten slotte getuigt de introductie van saffieren gongs in minute repeaters in 2016 van zowel esthetische als technische durf. Zonder hoge kwaliteitsnormen uit het oog te verliezen.”

Full Strike

Eén van de meest bijzondere horloges waaraan Christophe werkt is de L.U.C Full Strike. De minute repeater is zo complex dat maar twee horlogemakers mogen werken aan het stuk. Een derde persoon wordt nu getraind volgens hem.

“In totaal gaat het om het assembleren van 533 onderdelen. Nauwe samenwerking en wederzijdse controles tijdens de montage zijn cruciaal, met waardevolle hulp van de technische afdeling wanneer dat nodig is. Wat deze ervaring fascinerend maakt, is de volledige montage van het horloge, van het proces van de behuizing tot de correcte afstelling van de hamers. Iets dat totale betrokkenheid van je vergt en voor mij een unieke band geeft met dit meesterwerk.”

Dit jaar vond hij dan ook de L.U.C Full Strike in blauw saffier een bijzondere. “Het werken met saffier, niet alleen in de uurwerkonderdelen, maar ook voor de kast, is delicaat en uitzonderlijk; waardoor deze ervaring echt onvergetelijk wordt.”

Het werken met saffier, dat zowel zeer duurzaam als uiterst kwetsbaar is, brengt complexiteit met zich mee door de uitzonderlijke transparantie. Want hoewel het visueel uniek is, is het tegelijkertijd een uitdaging om zelfs het meest minuscule krasje te voorkomen. Dit vereist speciale behandelings- en polijsttechnieken om de integriteit van het horloge te behouden.

Stuk voor stuk uurwerken die Christophe na 25 jaar nog net zo fascineren als in het begin. “Ik zou graag willen blijven werken aan nieuwe complicaties en uitdagende horologische projecten. Een ander belangrijk aspect voor mij is om ook anderen te blijven opleiden, vooral het assisteren van jonge collega’s die in de branche starten. Dit jaar ben ik betrokken bij het trainen van twee nieuwe horlogemakers, waarbij ik hen door de nuances en subtiliteiten van onze producten begeleid. Want het voortzetten van deze kunst is net zo cruciaal.”