Drie maal een diepzwarte A. Lange & Söhne

Saxonia Moon Phase cover

Horloges inspireren. Zo heeft de in Berlijn wonende fotograaf Attila Hartwig een reeks architectonisch geïnspireerde foto’s gemaakt van drie nieuwe modellen van A. Lange & Söhne – de Saxonia Moon Phase, Saxonia Outsize Date en 1815 Chronograph – die afgelopen SIHH werden geïntroduceerd en nu op de markt komen. Hartwig kiekte drie maal een diepzwarte A. Lange & Söhne als een architecturale structuur.

Saxonia Outsize Date

Saxonia Outsize Date

A. Lange & Söhne’s directeur productontwikkeling Anthony de Haas kan gezien worden als een Jedi meester als het gaat om het ontwikkelen van complicaties. De Haas is dan ook nog eens Star Wars-fan want volgens hem kan de gestructureerde wijzerplaat van een Lange de vergelijking aan met Cloud City uit Star Wars. “Als we onszelf konden laten verkleinen zodat we in een uurwerk passen in een met meerdere niveaus, zouden we een mechanisch universum kunnen verkennen waarin alles is ontworpen met architectonische precisie en alles precies op de juiste plaats ligt. Vanaf een bepaalde schaal wordt ogenschijnlijke chaos georganiseerd, structuren worden waarneembaar en de orde overduidelijk.” Dank voor de uitleg meester Tony.

Architectonische orde 

“De slanke wijzerplaat van een A. Lange & Söhne lijkt op de elegante gevel van een modern gebouw”, aldus Attila Hartwig. De in Berlijn gevestigde fotograaf portretteerde onlangs de Saxonia Moon Phase, de Saxonia Outsize Date en de 1815 Chronograph. Geïnspireerd door het heldere vocabulaire van de horloges, bouwde hij achtergronden bestaande uit gelaagde perspexpanelen, prisma’s en spiegels. De transparante materialen en reflecterende oppervlakken produceren een doorschijnende sfeer van architectonische orde.

Vier procent verschil

Als resultaat van een doorlopend ontwikkelingsproces dat vooruitstrevende technologieën combineert met ambachtelijke finesse en tijdloze esthetiek, weerspiegelen de nieuwe horloges de obsessie voor details van de ontwerpers: “We hebben slechts kleine aanpassingen in de verhoudingen doorgevoerd”, legt Anthony de Haas uit, “maar natuurlijk dergelijke details hebben een grote impact op de algehele esthetiek en de aantrekkingskracht van een horloge. Zo is de datumweergave van de Saxonia Outsize Date iets kleiner dan die van de Saxonia Moon Phase maar dat ziet alleen een absolute expert. Aangezien we de kastdiameter hebben verkleind van van 40 tot 38,5 millimeter, werd besloten om de grote datum proportioneel te verminderen. Met met precies vier procent. En die vier procent zorgen voor een visueel evenwicht.

1815 Chronograph in roodgoud met hertekende wijzerplaat

1815 Chronograph in roodgoud met hertekende wijzerplaat

Zwarte, massieve wijzerplaten

De wijzerplaat van de Chronograph 1815 werd ook nauwgezet geanalyseerd en verbeterd om de harmonie te verbeteren: vanwege de integratie van een perifere pulsimeterschaal moest de straal van de minutenschaal worden verkleind. Daarom werden de wijzers enigszins ingekort en versmald. Het meest prominente kenmerk van de nieuwe modellen is de diepzwarte wijzerplaat van massief zilver. De donkere achtergrond vormt een opvallend contrast met de solide gouden uur-markeringen en witte typografie. “Scherpe contrasten produceren de meest levendige composities”, vindt Hartwig. Zijn composities benadrukken de helderheid van de wijzerplaten maar staan ​​opzettelijk in contrast met de mechanische complexiteit van de uurwerken.

Vorm volgt géén functie

Op het eerste gezicht lijken A. Lange & Söhne-horloges puur functioneel en sober bovendien, maar de van oorsprong Duitse Bauhaus-doctrine “form follows function” is niet van toepassing op de creaties uit Saksen. Terwijl de meeste ontwerpers proberen hun benaderingen en concepten zodanig te rationaliseren dat ze buiten esthetische categorieën vallen, koos het team van Anthony de Haas voor een andere benadering: “Voor ons is de prioriteit altijd de emotionele ervaring die een horloge teweegbrengt.”